I trying to writing my notes into stundard print fishes and then type to electronic form.
I ‘m glad if you sugeste to me.
thanks
شماره فیش (1) کد (B) شماره منبع (1) شماره صفحه (?) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: چکیده نویسی
موضوع جزئی: ساختار و نحوه نگارش چکیده
چکیده غیرساختار یافته معمولاً در یک پاراگراف نوشته میشوند و فاقد عنوان بندی مخصوص چکیده های ساختاریافته میباشند، با این حال لازم است که محتوا و توالی مطالب آن به همان ترتیب چکیده ساختار یافته تنظیم شود.
IMRAD
Introduction, Methods, Result , and Discussion
توجه فصل 4 این کتاب تهیه و مطالعه شود.
شماره فیش (2) کد (T) شماره منبع (1) شماره صفحه (Abstract) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: استاندارد چکیده نویسی چکیده نویسی پایان نامه
موضوع جزئی: پژوهش فارسی
تعیین میزان رعایت استاندارد در تهیه چکیده فارسی پایان نامه های کارشناسی ارشد تربیت مدرس و تهران در بین سالها 1374-1376 .
"رعایت استانداردهای در چکیده نویسی در بازیابی اطلاعات نقش مهمی را ایفا می کند"
این آقا در گردآوری اطلاعات از Check list استفاده کرده است؟ آیا به ساختار چکیده هم توجه کرده؟
یافته ها: براساس مقایسه جداول و انجام آزمون t نتایج نشان میدهد که در مقایسه میانگینها، انحراف معیار و درصد دانشگاه تهران نسبتا وضعیت مناسبتری دارد و در سال 1375 نسبت به دیگر سالها میزان رعایت استانداردها بیشتر است و همچنین دانشکده علوم پزشکی وضعیت مطلوبتری دارد اما هیچ کدام از این اختلافات دارای تفاوت معنیداری نیست . از میان استانداردهای گزینش شده ایزو، بیشترین میزان رعایت استاندارهای را ”نتایج” و پائینترین میزان را ”اطلاعات جانبی و تخصصی” دارد.
این پایان نامه در تربیت مدرس مطالعه شود.
شماره فیش (3) کد (T) شماره منبع (2) شماره صفحه (Abstract) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: چکیده نویسی دانشجویان به زبان انگلیسی
موضوع جزئی: پژوهش فارسی
"بررسی مسائل دانشجویان ایرانی ناشی از مداخله زبان مادری در چکیده نویسی انگلیسی" محمود حبیبی، راهنما محمد ضیاء حسینی 1370.
آشنایی با فنون چکیده نویسی انگلیسی و زبان مادری دانشجویان تأثیر گذاره اما آیا در فنون چکیده نویسی انگلیسی به چکیده ساختار یافته توجه شده است.
ممکن خیلی ضعیف چون این کار 18 سال قبل به انجام رسیده است، آنهم در ایران!
تا اینجا روی یافته های آن تأکید کن. اگر لازم شد اصل آن را در دانشگاه علامه پیدا کنم.
فرضیه پژوهش:
چنانچه دانشجویان ایرانی از یک سو کاربرد فنون چکیدهنویسی را بیاموزند و از سوی دیگر، از تفاوت چکیدهنویسی انگلیسی و فارسی آگاهی بیابند، قادر خواهند بود چکیدههای قابل قبولتری، هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ شکل ارائه دهند.
به شیوه تجربی (طرح دو گرو هی گواه و آزمون با یک مداخله و دو پس آزمون ) با نمونه ای شامل بر 40 دانشجو انجام شد که نتیجه آن:
نتایج این آزمون نشان دادند که دانشجویانی که چکیدهنویسی فارسی و انگلیسی را تواما و با روش تطبیقی آموخته بودند، در مقایسه با دانشجویانی که تنها آموزش اصول چکیدهنویسی انگلیسی را طی کرده بودند، چکیدههای انگلیسی موفقتری تهیه کرده بودند.
شماره فیش (4) کد (PP) شماره منبع (1) شماره صفحه (Bibliography) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: چکیده ساختار یافته
موضوع جزئی: فشرده سازی اطلاعات
مختاری، حیدر(1384). "چکیده ساختاری و نقش آن در فشرده سازی اطلاعات علوم پزشکی و بهداشتی". فصلنامه کتاب، زمستان 1386، شماره 64 یا دوره 16، شماره 4. ص. 79-73. http://www.nlai.ir/Default.aspx?tabid=201
این مقاله بخاطر خرابی فایل پی دی اف باید از نسخه چاپی آن استفاده کنم.
شماره فیش (5) کد (P) شماره منبع (1) شماره صفحه (Bibliography) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: چکیده مقالات
موضوع جزئی: تحلیل گونه ای
حسرتی، مصطفی(1384). " تحلیل گونهیی چکیده مقالات تحقیقی اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور” . طرح تحقیقاتی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه رازی. تاریخ اجرای طرح 1383 تا 1384 .
چکیده این طرح از کجا پیدا کنم؟
شماره فیش (6) کد (B) شماره منبع (2) شماره صفحه (169-172) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: روش نوشتن چکیده
موضوع جزئی: نوع ساختار یافته
اولین بار در وقایع نامه پزشکی داخلی Annals of Internal Medicine چکیده ساختاریافته را در مقالات پزشکی معرفی کرد یعنی از نویسندگان مقالات درخواست شده بود که براساس ساختار از پیش تعیین شده چکیده را تهیه نمایند. قواعد تعیین شده بسیار مبسوط و پیچیده بود. (هاینس 1990)
Heynes, R. B جدول ص. 171 به این دستورات اشاره کرده که برای 2 نوع مقاله (اصلی و نقد و بررسی) ساختار تعیین کرده است.
مقالات اصلی:
1. هدف- همان سئوال یا سئوالاتی که در مقاله مطرح شده است.
2. طرح – طرح اصلی تحقیق
3. زمینه – محل و سطح مراقبت پزشکی
4. بیماران و شرکت کنندگان - روش انتخاب و تعداد بیماران یا شرکت کنندگانی که در تحقیق
5. عوامل دخیل- درمان دقیق یا عامل دخیل در معالجه (در صورت وجود)
6. اندازه گیری نتیجه اصلی – مطالعه اولیه در زمینه اندازه گیری نتیجه که پیش از گردآوری داده ها انجام شده است.
7. نتایج – یافته های اصلی
8. استنتاجات – استنتاجات اصلی از جمله کاربردهای مستقیم پزشکی
مقالات نقد و بررسی:
1. کاربرد – هدف اولیه از مقالات نقد و بررسی
2. منابع داده ای – خلاصه ای موجز از منابع داده ای
3. انتخاب تحقیق- تعداد تحقیقاتی که برای نقد و بررسی انتخاب شده اند و روش گزینش آنها
4. استخراج داده ها - قواعدی برای خلاصه نویسی داده ها و روش اعمال آنها
5. نتایج ترکیب داده ها- روش ترکیب داده ها و روش اعمال آنها.
6. استنتاجات – استنتاجات اصلی، شامل کاربردهای بالقوه و ضرورت تحقیق
شماره فیش (7) کد (B) شماره منبع (2) شماره صفحه (169-172) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: ادامه فیش 6
موضوع جزئی: روش نوشتن چکیده ساختاریافته
البته هاینس در پژوهش دیگر نویسندگان را به استفاده از سرعنوان الگو یا طرح برای جلب توجه مخاطبان نوشته فرخواند.البته فروم بر کاری هاینس نقدی کرد که با پاسخ غیر منطقی هاینس روبرو شد همین امر باعث شد که ادعای های او برای چکیده ساختاریافته اثبات نشود. یعنی "به خوانندگان علوم بالینی کمک می کند تا مقالات معتبر علمی و مناسب برای کار خود را بیابند و امکان جستجوهای دقیق تر رایانه ای را میسر سازند."
تراوینسکی 1989 روش های برای تولید چکیده های مشابه بحث کرد و اجمالاً چکیده های تولید شده به این روش را با چکیده های Inspec مقایسه کرد.
تادیو هم موافق این بود که در چکیده ساختاریافته احتمال وجود اطلاعات کامل تر درباره تحقیقات بیشتر است.
شماره فیش (8) کد (B) شماره منبع (3) شماره صفحه (108-110) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: انواع نمایه و چکیده ها
موضوع جزئی: چکیده ساختاریافته
(اقداماتی برای تقویت چکیده نویسی برای کمک به افراد حرفه ای جهت مقابله با جریان سیل آسای اطلاعات حوزه خود)
(تقویت و ارتقای چکیده ها)
چکیده ساختاریافته مجموعه ای از فرم سرعنوان های فرعی را دنبال می کند و چکیده نویس جاهای خالی را پر می نماید. قالب چکیده ساختار یافته می تواند اب توجه به نیاز متفاوت باشد، اما نمونه آن به عنوان مثال به شکل زیر است:
زمینه – هدف – روش – نتایج – خاتمه
طرفداران چکیده های ساختاریافته معتقدند که چنین چکیده هایی دارای اطلاعات مرتبط بوده و کیفیت برتری دارند و مرور متون همسان و هم موضوع را ممکن می سازند. امروزه بسیاری از مجلات برای اطمینان و دستیابی به اطلاعات انتقادی و اساسی که به هدف، روش شناسی و نتایج به شکلی سازمان یافته می پردازند، از مؤلفان می خواند که چکیده های ساختاریافته ارائه دهند.
شماره فیش (9) کد (T) شماره منبع (4) شماره صفحه (Abstract) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: انواع ابزارهای اشاعه اطلاعات
موضوع جزئی: پژوهش فارسی
خانم سودی –
صفحه 22 تا 25 فصل دوم برای مطالعه انواع ابزارهای اشاعه، چکیده را معرفی کرد. که من بهتر از نتایج کارش با خبر بشوم. یا موضوعات مرتبط که بررسی ابزارهای اشاعه اطلاعات را به نوعی چکیده و چکیده نویسی را دخیل داشته را بیابم و بخوانم.
یافته های این پژوهش را یادداشت برداری شود.
شماره فیش (10) کد (T) شماره منبع (3) شماره صفحه (Abstract) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: انواع چکیده
موضوع جزئی: پژوهش فارسی
پایان نامه کریم زاده
ص 20 فصل دوم انواع چکیده بررسی شود. آیا ساختار یافته اشاره شده است.
یافته های این پژوهش را یادداشت برداری شود.
شماره فیش (11ab) کد (PP) شماره منبع (4 , 2) شماره صفحه ((? , 37-52 نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: آیین چکیده نویسی
موضوع جزئی: (بخش انواع دسته بندی تمام نما، راهنما، ترکیبی، مولف، نکات برجسته و ساختاریافته)
چکیده نوسی Abstracting
چکیده نامه Abstracting Bulletin
چکیده مطالب اساس کتاب ها، جزوه ها، نشریات است و منابع دسته دوم است.
چکیده برای کسانی تهیه می شود که از سطح آگاهی، آموزش و تجربه برخوردارند و با موضوع مقاله یا پژوهش آشنایی دارند.
فوائد: اهداف چکیده را خیلی خوب شرح داده است. مراحل چکیده نویسی را شرح داده است. که اینها برای مقدمه چینی پروپوزال مناسب است.
1- گسترش دید و توجه به دیگر معیارهای تهیه چکیده های مقالات (مانند آنچه نمونه های خارجی ارائه میدهند)
2- و 3. نوع مقاله و الگوی مجلات مورد توجه قرار بگیرد انتخاب برترین آنها
مرور پژوهش خارج کشور - هادکینز روی چکیده های اطلاع رسانی که ساختارمند کار کرده است.
. Hawkins 14. Larson. 5. Caton. (از این سه نفر مقاله ای پیدا کن 2003) این مقاله باید بیابم.
هاوکینز»[1][12]، «لارسون»[2][13] و «کاتون»[3][14] (2003) با استفاده از 3000 چکیده از چکیدههایی که ساختار و ترکیب بندی جدید در حوزة علوم اطلاعرسانی را داشتند، سودمندی ساختار بازنگری شده را بررسی کردند. آنها میخواستند بدانند که آیا ساختار جدید، به میزان کافی، مطالب مرتبط با علم اطلاعرسانی (مثل پایگاه «لیزا») را بازیابی میکند یا نه. ساختار مورد نظر با جمع آوری عبارتهایی از گروههای موجود در 13 سر عنوان اصلی تهیّه شد. هر چکیده فقط در یک شماره رده بندی که معرّف یک سرعنوان اصلی و یک سر عنوان فرعی برای کاربران است، آمد. با نگاهی به توزیع چکیدهها در هر بخش، معلوم شد که ترکیب بعضی از آنها در دستهها با هم به طور صحیح مرتبط است، با حضور چکیدههای ردهبندی نشده، وجود شکاف بین چکیدهها آشکار گردید، فقط 19 درصد از جامعة مورد مطالعه در سرعنوان اصلی خود حضور داشت. آزمون با 1265 چکیده تکرار شد و نشان داد که چکیدهها در 11 بخش اصلی، توزیع مناسبی دارد. سرعنوانهای فرعی هم آزمایش گردید، ولی تنها به عنوان بخشهای گسترشپذیر در نظر گرفته شدند.
شماره فیش (12) کد (T) شماره منبع (5) شماره صفحه (Abstract) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: مدیریت نشریات
موضوع جزئی: پژوهش فارسی
خانم نوری در صفحات 33 – 34 پایان نامه اش به خدمات نمایه سازی و چکیده نویسی پرداخته یعنی از بعد مدیریت نشریات هم چکیده نویسی قابل بررسی است.
شماره فیش (13) کد (EE) شماره منبع (36) شماره صفحه (368) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: چکیده ساختاریافته
موضوع جزئی: مرور یافته های بررسی ها
هدف یافته های اصلی پژوهش روی چکیده ساختار یافته و بحث محدودیتهای آنهاست. در کنفرانس و همایش ها انجمن علمی ارسال چکیده های ساختار یافته را می خواهند.
مقایسه نتایج چکیده های ساختار یافته در مقابل چکیده های رسمی:
· شامل اطلاعات بیشتر ولی نه همیشه
· راحت تر خوانده می شود
· راحت تر جستجو می شود اگر چه برخی نویسندگان این موضوع را زیر سئوال برده اند.
· امکان بازیابی راحت تر
· تسهیل در امر داوری مقالات در کنفرانس ها
· عموماً برای خوانندگان و نویسندگان مطلوب است.
چکیده های ساختاریافته (از جنبه کیفی)
· فضای بیشتری را اشغال می کند.
· گاهی اوقات از لحاظ چاپی اشکال گیج کننده دارند.
· احتمال بروز تحریف و از قلم افتادگی در ترتیب مشابه چکیده رسمی اتفاق بیافتد.
اگر چه یافته های فوق شسته و رفته اند اما در کل تعداد مشکل برای پژوهش مورد توجه است.
شماره فیش (14) کد (EE) شماره منبع (36) شماره صفحه (369) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: چکیده ساختار یافته (روی بررسی ها)
موضوع جزئی: بررسی محدودیت های پژوهش ها
دو موضوع زیر :
بسیاری از بررسی ها روی دانشجویان کارشناسی انجام شده است تا کارشناسی ارشد یا کلاًً تجربه دانشگاهی ندارند برای همین نیاز است بررسی به صورت مجرا روی گروه های آماری انجام شود.
چکیده چکیده ها رسمی و ساختاریافته سابقاً منتشر شده بودند در همه بررسی ها اصلاً واقعی مقایسه نشده بودند بنابراین اعتبار و پایایی مقایسه را کاهش می دهد.
در ادامه این بحث از نظر روش شناسی به کار رفته در پژوهش ها نقاط ضعف بازگو شد.
بهتر این بخش موشکافانه تر خوانده شود.
شماره فیش (15) کد (B) شماره منبع (4) شماره صفحه (7) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: اصول چکیده نویسی
موضوع جزئی: بیان مسئله
نقش بنیادین تحقیق در نیل به پیشرفت و توسعه علمی – فرهنگی و اقتصادی – اجتماعی جوامع بشری از یک سو، رشد و فزونی پرشتاب دستاوردهای علمی و فنی و نیز به تبع آن متون و مدارک پژوهشی علمی فنی، و یا آموزشی – اطلاعاتی در سطح جهانی از سوی دیگر، سبب شده که در روند ایجاد ارتباطات و اشاعه اطلاعات، در حوزه گسترده اطلاع رسانی، چکیده نویسی در مقام یکی از ابزارهای عمده تجزیه و تحلیل مدارک و متون، و به عنوان حلقه ارتباطی میان تولید کننده و مصرف کننده اطلاعات ، در جهت دستیابی سریع و آسان به دانش مورد نیاز کاربردی وسیع و اهمیتی ویژه بیابد.
شماره فیش (16) کد (B) شماره منبع (4) شماره صفحه (8) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: اصول چکیده نویسی
موضوع جزئی: استانداردهای بین المللی
استاندارد بر موارد زیر تأکید دارند ولی در عمل در ساختار با یکدیگر تفاوت دارند؟
1. صحت 2- دقت 3- ایجاز 4- رسائی 5- بی طرفی و عینیت 6 – رعایت علائم ویژه
استانداردهای چکیده نویسی در سطح بین المللی؟
ISO/R214 1961, Abstrzct and synopses
استاندارد یونسکو برای نحوه ارائه چکیده:
Unesco, Guide for the preparation of author’s abstracts for publication, 1968
شماره فیش (17) کد (B) شماره منبع (4) شماره صفحه (8-9) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: اصول چکیده نویسی
موضوع جزئی: بیان مسئله
در کشورهای در حال توسعه چه عواملی هستند که مسئله دسترسی سریع و آسان به منابع مورد نیاز را با دشواری های عدیده و حاد روبرو می کنند؟با ارائه راه حل؟
در کشورهای در حال توسعه ناتوانی نسبی در حیطه تولید اطلاعات در حد بایسته، خسران فزاینده ناشی از دوباره کاریهای مکرر در زمینه های گوناگون پژوهشی، و ندانم کاری های فراوان در مصرف اطلاعات به دلیل فقدان مکانیسم کنترل مواد و منابع اطلاعاتی، از جمله عواملی هستند که مسئله دسترسی سریع و آسان به منابع مورد نیاز را با دشواری های عدیده و حاد روبرو می کنند. در این حال و به این ترتیب در این دسته از جوامع بهبود روش های ذخیره و بازیابی اطلاعات به طور کلی، و به خصوص فراهم آوردن امکان آگاهی صحیح و سریع و آسان از محتوای اصلی منابع و پژوهشی برای همه محققان و جستجوگران ضرورت و اهمیتی خاص دارد.
شماره فیش (18) کد (B) شماره منبع (4) شماره صفحه (11) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: اصول چکیده نویسی
موضوع جزئی: بیان مسئله
چه چیزی شناسایی دقیق و سریع محتوای اصلی هر مدرک توسط خوانندگان متون دست اول و کاربران خدمات دست دوم را با مشکلات روز افزون رو به رو کرده است؟ راه حل آن را ارائه کنید؟
رشد مدارک تحقیقاتی، علمی، فنی، آموزشی و نظایر آن شناسایی دقیق و سریع محتوای اصلی هر مدرک توسط خوانندگان متون دست اول و کاربران خدمات دست دوم را با مشکلات روز افزون رو به رو کرده است. به همین دلیل اگر نویسنده، مدرک دست اول خود را با عنوانی گویا و چکیده ای مناسب آغاز کند شناسایی مدرک برای کاربران ساده تر خواهد بود.
شماره فیش (19) کد (B) شماره منبع (4) شماره صفحه (14) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: اصول چکیده نویسی
موضوع جزئی: عناصر چکیده در کارهای تجربی
بیشتر مدارک حاوی کارهای تجربی را می توان با چه عناصری تجزیه و تحلیل کرد؟ و ترتیب و توالی آنها را در چکیده بستگی به چه چیزی دارد؟
خوانندگان بسیاری از رشته ها از چکیده هایی استفاده کنندگان که بیانگر هدف، روش، یافتهها، و نتایج ارائه شده در مدرک اصلی باشد البته ترتیب آن بستگی به مخاطب اصلی چکیده دارد. برای نمونه: مخاطب بدنبال اطلاعات جدید – یافته ها و نتایج ابتدا چکیده قرار می گیرد.
شماره فیش (20) کد (B) شماره منبع (4) شماره صفحه (15) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: اصول چکیده نویسی
موضوع جزئی: قواعد چکیده های آگاهگر
قواعد بهینه چکیده های آگاهگر را نام ببرید؟
هدف
روش شناسی
یافته ها و نتایج
اطلاعات ثانوی
شماره فیش (21) کد (B) شماره منبع (4) شماره صفحه (16-17) نوع یادداشت: تلخیص مستقیم ترجمه
موضوع کلی: اصول چکیده نویسی
موضوع جزئی: جایگاه چکیده
چکیده به زبان مدرک اصلی را در آغاز مدرک قرار دهید.
در مجله= به طور مشخص در صفحه اول هر مقاله یا هر مطلبی دیگری که چکیده میشود- ترجیحا بین اطلاعات مربوط به نویسنده، عنوان و متن و مطابق ایرو 5122 – سندپردازی روی "برگه چکیده" نوشته شود.
در گزارش های که جداگانه منتشر میشود= "روی صفحه مشخصات گزارش" ( در صورت موجود بودن)، یا در یک صفحه زوج قبل از فهرست مندرجات
در کتاب، تک نگاشت، یا پایان نامه = در پشت صفحه عنوان یا در صفحه زوجی که پی در پی آن می آید قرار دهید. بالای هر فصل یا پیش از نخستین صفحه قرار دهید.