My Scientific Study In Period Master Student LIS

When was undergraduate, I told himself that I will success examination of post graduate then I will change my scientific langua

My Scientific Study In Period Master Student LIS

When was undergraduate, I told himself that I will success examination of post graduate then I will change my scientific langua

Thesis : Research Title

 A Survey On structured abstracts in the Journal of Library and Documentation Center of  Tehran University.


Abstract  


     The aim of this survey is to compare the structured abstracts of the articles of Journal of Librarianship Central Library and Documentation Center University of Tehran with the unstructured abstracts of the same articles of this journal.  

This is an applied research which is done according to comparison method by the help of using three different tools: 

a:       Quality control checklist scale,

b:      using Rudolph Flesch's Reading Ease Formula,

c:       An online Questioner

The population of the research are two fold:

a:       The structured abstracts published during 2007 to 2008 in Journal of Librarianship Central Library and Documentation Center University of Tehran and unstructured abstracts prepared and submitted by the writers of the same articles to their first drafts.

b:      The academic members of the universities and their under graduate students.

The results show that readers of the structures abstracts believes that they are easily retrieval and their readability rate is higher.

At the end, preparing of structured abstract for the articles in scientific journals and the evolution of this kind of abstracts is proposed.

 

Keywords: Abstracting, Quality Abstract, Abstract Readability, Structured Abstracts, Comprehensiveness Abstract, Scientific Journal Articles.

چکیدۀ پایان­نامه

تهیه چکیده ساختاریافته­(ساختوار یا ساختاری) معرفی محتوای موضوعی مدرک را براساس طرح تعیین شده پیشنهاد می­کند. این طرح جایگاه مقولات و مطالب مدرک را در چکیده نشان می­دهد. هدف این پژوهش مقایسه و ارزیابی چکیده­های ساختاریافته مقالات فصلنامه کتابداری کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با چکیده­های غیرساختاریافته همین مقالات است. این چکیده اولین بار در میان نشریات کتابداری ایران در فصلنامه کتابداری از سال 1386 در مقالات مورد استفاده قرار گرفت. در این پژوهش ارزشیابی تغییر در نگارش چکیده­های فصلنامه کتابداری بعد از دو سال با روش پیمایش مقایسه­ای و ارزیابی محتوا مورد توجه قرار گرفته است. سه شماره اخیر فصلنامه کتابداری با 24 جفت از چکیده­های ساختاریافته و غیرساختاریافته یک مقاله، جامعه آماری پژوهش را تشکیل می­دهد. جهت گردآوری اطلاعات از سه ابزار سیاهه وارسی، مقیاس خوانایی فلش و پرسشنامه استفاده شد. در روش سیاهه کنترل یافته­های پژوهش نشان داد که در تعداد بیشتری از چکیده­های ساختاریافته اهداف واضح بیان شده است و همچنین اطلاعات در خصوص نوع طرح پژوهش(آزمایشی، پیمایشی، ...) داده شده است و رعایت توالی ارائه اطلاعات(هدف، ‌روش، یافته­ها و نتایج) در تعداد بیشتری از نظر آماری رعایت شده است. در روش بررسی مقیاس خوانایی فلش، یافته­های پژوهش نشان داد که دو نوع چکیده از نظر عوامل مورد بررسی در این مقیاس یعنی تعداد کلمات،‌ تعداد جملات،‌ تعداد هجاها،‌ میانگین طول کلمه و میانگین طول جمله و نمره مقیاس فلش با هم تفاوتی معناداری ندارد،‌ اما میانگین نمره مقیاس فلش دو نوع چکیده فارسی با نتایج پژوهش­های انگلیسی زبان مطابقت دارد. نتایج یافته­های نظرسنجی از خوانندگان نشان داد که از نظر آنها چکیده ساختاریافته نسبت به چکید­ه غیرساختاریافته در مؤلفه­های ترجیحات خوانندگان در مقیاس تفاوت معنایی، سهولت بازیابی اطلاعات و میزان خوانایی چکیده­ها مناسب­تر ارزیابی شدند. در پایان استفاده گسترده­تر و پژوهش درباره و چگونگی نگارش این نوع چکیده­ها پیشنهاد ­شده است.

کلیدواژه: چکیده­نویسی، کیفیت چکیده، خوانایی چکیده، چکیده­های ساختاریافته، جامعیت چکیده، چکیده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد