A Survey On structured abstracts in the Journal of Library and Documentation Center of Tehran University.
Abstract
The aim of this survey is to compare
the structured abstracts of the articles of Journal of Librarianship Central
Library and Documentation Center University of Tehran with the unstructured
abstracts of the same articles of this journal.
This is an applied research which is done according to comparison method by the help of using three different tools:
a: Quality control checklist scale,
b: using Rudolph Flesch's Reading Ease Formula,
c: An online Questioner
The population of the research are two fold:
a: The structured abstracts published during 2007 to 2008 in Journal of Librarianship Central Library and Documentation Center University of Tehran and unstructured abstracts prepared and submitted by the writers of the same articles to their first drafts.
b: The academic members of the universities and their under graduate students.
The results show that readers of the structures abstracts believes that they are easily retrieval and their readability rate is higher.
At the end, preparing of structured abstract for the articles in scientific journals and the evolution of this kind of abstracts is proposed.
Keywords: Abstracting, Quality Abstract, Abstract Readability, Structured Abstracts, Comprehensiveness Abstract, Scientific Journal Articles.
چکیدۀ پایاننامه
تهیه چکیده ساختاریافته(ساختوار یا ساختاری) معرفی محتوای موضوعی مدرک را براساس طرح تعیین شده پیشنهاد میکند. این طرح جایگاه مقولات و مطالب مدرک را در چکیده نشان میدهد. هدف این پژوهش مقایسه و ارزیابی چکیدههای ساختاریافته مقالات فصلنامه کتابداری کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با چکیدههای غیرساختاریافته همین مقالات است. این چکیده اولین بار در میان نشریات کتابداری ایران در فصلنامه کتابداری از سال 1386 در مقالات مورد استفاده قرار گرفت. در این پژوهش ارزشیابی تغییر در نگارش چکیدههای فصلنامه کتابداری بعد از دو سال با روش پیمایش مقایسهای و ارزیابی محتوا مورد توجه قرار گرفته است. سه شماره اخیر فصلنامه کتابداری با 24 جفت از چکیدههای ساختاریافته و غیرساختاریافته یک مقاله، جامعه آماری پژوهش را تشکیل میدهد. جهت گردآوری اطلاعات از سه ابزار سیاهه وارسی، مقیاس خوانایی فلش و پرسشنامه استفاده شد. در روش سیاهه کنترل یافتههای پژوهش نشان داد که در تعداد بیشتری از چکیدههای ساختاریافته اهداف واضح بیان شده است و همچنین اطلاعات در خصوص نوع طرح پژوهش(آزمایشی، پیمایشی، ...) داده شده است و رعایت توالی ارائه اطلاعات(هدف، روش، یافتهها و نتایج) در تعداد بیشتری از نظر آماری رعایت شده است. در روش بررسی مقیاس خوانایی فلش، یافتههای پژوهش نشان داد که دو نوع چکیده از نظر عوامل مورد بررسی در این مقیاس یعنی تعداد کلمات، تعداد جملات، تعداد هجاها، میانگین طول کلمه و میانگین طول جمله و نمره مقیاس فلش با هم تفاوتی معناداری ندارد، اما میانگین نمره مقیاس فلش دو نوع چکیده فارسی با نتایج پژوهشهای انگلیسی زبان مطابقت دارد. نتایج یافتههای نظرسنجی از خوانندگان نشان داد که از نظر آنها چکیده ساختاریافته نسبت به چکیده غیرساختاریافته در مؤلفههای ترجیحات خوانندگان در مقیاس تفاوت معنایی، سهولت بازیابی اطلاعات و میزان خوانایی چکیدهها مناسبتر ارزیابی شدند. در پایان استفاده گستردهتر و پژوهش درباره و چگونگی نگارش این نوع چکیدهها پیشنهاد شده است.
کلیدواژه: چکیدهنویسی، کیفیت چکیده، خوانایی چکیده، چکیدههای ساختاریافته، جامعیت چکیده، چکیده